Vedelikupuudus põhjustab tõsiseid raskusi vastupidavustreeningutel, eriti siis kui treening toimub soojas keskonnas. Väga raske on juua sama palju vedelikku kui kaotatakse higistamise teel. Samas on raske valida kvaliteetset jooki, mis imenduks piisavalt kiiresti. Kasutades jooki mis imendub kiiresti ja maitseb samal ajal hästi, aitab kiiresti taastada vedelikuvarusid.

 

Higistamine on tavaliselt suurem kui suudetakse vedelikku tarbida ning mõjutab tõsiselt treeningtulemusi. Regulaarselt treenides ühel treeningul tekkinud vedelikupuudus mõjutab oluliselt ka järgmist treeningut. Pole ebatavaline, et sportlased kaotavad treenides 1,5 liitrit vedelikku tunnis, mistõttu pole hea juua rohkem kui 1L tunnis, sest samas on see hulk sama palju, kui mao tühjenemisel. Soojas keskonnas treenivad sportlased peaksid jooma vedelikku enne trenni, trenni ajal ja ka peale trenni.

 

Joo rohkem kui kaotad!

 

Pidades silmas, et sportlastel on raske treeningu ajal tasakaalustada vedelikukaotust joomisega, siis on väga tähtis valida just õige jook.

Elektrolüütide ehk mineraalainete sisaldus joogis mängib suurt rolli vedelikuvarude taastamises, vedeliku imendumine oleneb selle joogi naatriumi sisaldusest.

Peale treeningut joodud vedeliku hulk peaks alati ületama treeningul kaotatud vedeliku hulga. Seda sellepärast, et uriini tootmine jätkub ka peale treeningut, mis tähendab, et osa vedelikust kaotatakse ka uriini kaudu. Mida vähem on joogis naatriumi seda suurem on uriini tootmine.

 

Seega tuleks juua umbes 150% kaotatud vedelikust peale treeningut, et kindlasti vedelikuvarud taastada.

Efektivne jook vedelikuvarude taastamiseks peaks sisaldama ka mineraalaineid ja süsivesikuid. Mineraalained võivad olla segamini kuid peamiseks elektrolüüdiks peaks olema naatrium, mille sisaldus joogis võiks olla 0,1%. Korralikuks taastamiseks võiks süsivesikute hulk olla 6-8%, võibolla natuke vähem. Energiajoogis võiks olla rohkem süsivesikuid kui spordiojoogis, sest energiajook ei ole mõeldud vedelikuvarude taastamiseks vaid rohkem energia saamiseks.

 

Eri jookide plussid ja miinused

 

Vesi

Üks suuremaid eeliseid vee juures on see, et seda saab kaua pudelis hoida ja on lihtne pudelit uuesti täita. Mineraalide ja süsivesikute puudumise tõttu see jook vastupidavustreeninguks(üle 90 minuti) ei sobi.

 

Piim

Piimas on nii mineraalaineid kui ka süsivesikuid samas koguses mis saadavates spordijookides. Ühes katses paluti 11 inimesel treenida nii, et nende vedelikukadu oleks 1,8% kehamassist. Peale treeningut anti neile 150% ulatuses kaotatud vedelikust erinevalt vett, spordijooki ja piima ja piima soolaga(20 mM NaCl). Järgneva viie tunni jooksul võeti uriiniproove. Tulemused näitasid, et parim jook on piim. Piima ja piima+soolaga oli tulemuseks 611 ml ja 550 ml. Vee ja spordijoogiga oli tulemus kaks korda suurem (1205 ja 1184 ml). Tulemused näitavad, et piim on suurepärane jook veevarude taastamiseks ja sobib kõigile, kelle pole piima vastu allergiat või laktoositalumatust.

 

Apelsinimahl

Apelsinimahlas on palju süsivesikuid, mis võib tähendada glükogeeni-säästlikku efekti treeningu ajal. Pisut lahjendatud jook võib isegi aidata vedelikuvarude taastamisel. Teine mahla eelis on see, et seda saab hoida pudelis ning see püsib värske päris kaua aega. Siiski on mahla mineraalainete liiga madal väga pikkade treeningute jaoks.

 

Enervit Isotonic Drink

Enervit Isotonic Drink on spetsiaalselt mõeldud spordijoogiks mis aitab vedelikku taastada treeningu ajal ja peale treeningut ning annab samas süsivesikuid. Enervit Isotonic Drink sisaldab palju naatriumi mis teeb sellest effektiivse spordijoogi.

 

Enervit Sparkling Salts

Enervit Sparkling Salt joogitabletid on mõeldud janu kustutamiseks ja vedelikuvarude taastamiseks enne, peale ja treeningu ajal. Magneesiumi sisaldus joogis aitab ennetada lihaskrampide tekke ohtu. Lisaks onjoogis palju vitamiinidele mida keha vajab. Seega on see jooks suurepärane vee ja mineraali varude taastaja.

 

Milline jook on parem?

Sellele küsimusele vastamiseks tuleks teha keemiline katse, kui kõik teeksid sama treeningut ning prooviksid kõiki erinevaid jooke. Ilmselge eelis Maxim-i toodetel on see, et neid on lihtne saada. Jook seisab pudelis värske pikka aega. Tooted sisaldavad rohkem naatriumi kui piim, kakao või apelsinimahl ja aitab paremini kaasa veevarude taastamisele.

 

Treeninguks valitud jook peaks andma peale süsivesikute ka soolasid ja see peaks maitsema sulle meelepäraselt.