Organismi võimalused rasvade ladestamiseks on oluliselt suuremad kui süsivesikute talletamiseks glükogeeni näol. Normaalse kehakaalu (70 kg) ja kehakuju korral on rasva organismis ligi 12 kg, seevastu süsivesikuid erinevas vormis vaid 500 grammi. Veelgi suurem kontrast on energiahulga vahel. Rasvad annavad organismile kaks korda enam energiat (1g rasva - 9 kcal), kui seda teevad süsivesikud ja valgud (1g - 4 kcal). Seega, 70 kg mehel on süsivesikute energeetiline võimsus 2 tuhat, rasvadel aga koguni 108 tuhat kalorit.

 

Kuigi organismi rasvavaru on sisuliselt piiramatu, pole paraku meie igapäevase toidu rasvasisaldus siiski mitte 25 - 30 %, vaid koguni 35 - 45 % päevasest energiahulgast. Siit ka põhjus, miks ülekaalulisus tänapäeval nii levinud. Lisaks oluliselt madalamale toidu rasvasisaldusele peame kindlasti jälgima, et küllastatud rasvhapped (liha, vorst, piimatooted, juust, või), monoküllastamata rasvhapped (oliiviõli, pähkliõli, seesamõli) ja polüküllastamata rasvhapped (taimsed rasvad - merekala jm) omavahel tasakaalus oleksid.

 

Spordiga tegeleja energiavarudest on ligi 80 % keha rasvades, seega on nende kasutamine spordis väga oluline. Muidugi on eriline huvi rasvade kasutamisele energiaks ülekaalulistel, et liigsetest kilodest vabaneda. Lahendus on vaid üks, harjutada tuleb metoodiliselt õigesti ehk optimaalse treeningkoormusega, millele raamatus korduvalt tähelepanu on juhitud. Vales treeningtsoonis harjutades kasutame energiaks hoopis teisi allikaid.

 

Spordiga tegeleja peab:

 

  • teadvustama, et osa toiduaineid sisaldab rasva varjatud kujul
  • eelistama kahvatu välimusega liha (näiteks kanaliha) punasele lihale (sealiha)
  • sööma kala vähemalt 2 - 3 päeval nädalas
  • eelistama madala ja mõõduka rasvasisaldusega piima ja piimatooteid
  • eelistama toidu valmistamisel taimeõlisid
  • tarbima mõõdukalt täispiima, koort, vahukoort jm
  • vältima kiirtoitu.

 

Valik toiduaineid rikkaliku "varjatud rasvaga":

 

  • lihatooted, vorstitooted
  • juust suure rasvasisaldusega
  • koogid, tort
  • ŝokolaad
  • pähklid suure rasvasisaldusega
  • maiustused
  • majonees
  • munad
  • paneeritud road
  • pannkoogid
  • friikartulid
  • meetooted